T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / AVCILAR - Toki Salih Şükriye Yoluç İlkokulu

e Güvenlik Okul Eylem Planı

TOKİ SALİH ŞÜKRİYE YOLUÇ İLKOKULU

e-GÜVENLİK OKULEYLEM PLANI


 

İnsanlar ve teknoloji, günümüz dünyasında çoğu kez ayrılamaz bir ikili. İnternet kullanımı artarken, güvenli kullanımıyla da ilgi artmaktadır. Güvenli bir ortam sağlamak için, risklerin çeşitlerini ve sıklığını ve bunları azaltmak veya daha da güvenli ortamları bulmak için çözümleri aramamız gerekir. Çevrimiçi ortamda karşılaşılan riskler konusunda daha genç kullanıcılar için daha güvenli bir internet yaratmanın yolları ile ilgili önemli miktarda araştırma yapılmıştır.

Çevrimiçi gençlerin karşılaştığı risklerden biri de siber zorbalık veya çevrimiçi mağduriyettir. Yani elektronik iletişim şekillerini kullanan zorbalık veya taciz. Siber zorbalığın bazı örnekleri açıkça tanımlanabilirken bazı durumları açıklanamamaktadır. Siber kelimenin mağdurunu korkutmak için kullandığı dil ve taktiklerin cezai bir suç olduğunun açık işareti olduğu durumlarda olabilir, bazı durumlarda ise yalnızca bir şahsın kötü davranışlarından kaynaklanır. Siber zorbalık, genellikle eylemin tekrarını gerektirir. Siber zorbalığı yaygınlaştırma konusunda, özellikle geleneksel zorbalığa kıyasla açık bir anlaşma eksikliği var ve bu yaygınlığı hakkındaki istatistikleri etkiliyor. İnternetteki siber zorbalığa hitap etmenin bir yolu, okul zorbalığı ve siber zorbalık arasındaki bağlantıyı kullanmaktır. Okul zorbalığına, gençlerin sahip oldukları ve birbirlerine karşı olan ilişkileri ve tutumları geliştirmeye çalışan girişimlere denir. Bu tür girişimleri, çevrimdışı zorbalığa karşı koymak için potansiyel olarak etkili önleme tedbirleri olarak düşünülmekte ve çevrimiçi zorbalığa karşı koymada da yararlı olabilirler.

Gençler ve yetişkinler genellikle çevrimiçi mağduriyet konusunda farklı yorumlara sahiptir. Yetişkinler bazı eylemleri bir şekilde tedavi etme eğilimi gösterirken, gençler aynı örnekleri akranları arasında normal bir etkinlik olarak açıklayabilir, ancak bunlar çevrimdışı bir sorunla başlar. Okullar, okul çapında bir zorbalık önleme programının oluşturulmasını kolaylaştıracak politikalar oluşturur ve bu programlar tipik olarak etkinliklerinin periyodik değerlendirmelerini içerir

Başarılı ve etkili programlar, bireysel öğrencilerden ve sınıflardan, eğitimcileri ve öğrencileri birleştiren zorbalık karşıtı takımlara kadar, okulda her seviyede zorbalık karşıtı stratejileri teşvik etmek için çalışır.

İstenmeyen cinsel buluşmalarla uğraşmak için en yaygın önerilen strateji, gençleri bu tür sağlayıcıları engellemeye teşvik etmek veya onlara yardım etmek veya sorun yaşadıkları çevrimiçi forumdan ayrılmaktır. Çoğu genç, utanç yüzünden çevrimiçi olarak karşılaştıklarında yetişkinleri dahil etmeme eğiliminde oldukları için, ebeveynlerin ve eğitimcilerin, gençlerin zorluklarla karşılaşabileceğini belirtmek için dikkat etmeleri gereken işaretlerden haberdar edilmesi gerekir. Bu nedenle, kurslar ve bilgilendirici görüşmeler genellikle okullarda veya yerel konseyler tarafından organize edilirken, diğer etkin yöntemler filtreleme ve güvenlik duvarı teknolojilerini içerir. Buna ek olarak, internet erişimi sağlayan şirketlerin kullanıcıları için daha güvenli çevrimiçi ortamlar sağlamaları, dolayısıyla çevrimiçi riskleri ele almanın bir başka yolunu teşvik etmeleri önerilir.

Gençlerin daha proaktif olarak çevrimiçi mahremiyetlerini korumaları durumunda, internetin oluşturduğu risklerin birçoğu azaltılabilir. Kişisel bilgilerin çevrimiçi olarak açığa çıkmasına daha az istekli olacak şekilde eğitilmeleri ve gizliliklerini nasıl yöneteceklerini bilmeleri gerekir. Bu tür eğitim, özellikle genç yaştan itibaren okullarda önemlidir. Ebeveynler ve çocukları arasındaki nesil boşluğu nedeniyle, birbirlerine güven duymalarını engelleyebilecek ve dolayısıyla çevrimiçi riskin etkili bir şekilde kontrol altına alınmasına neden olabilecek bir yanlış anlama olasılığı bulunmaktadır. Bu nedenle, gençlerle yetişkinler arasındaki iletişim teşvik edilmelidir; siber güvenlikle ilgili diyaloga girmek, boşluğu hafifletmeye ve güvenlik tedbirlerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Bu tür diyaloglar aynı zamanda gençleri ebeveynlerini çevrimiçi olan kaynaklar ve web siteleri konusunda eğitmeye teşvik edebilir,

Yarın dünyanın liderleri arasında internet güvenlik tedbirlerini tartışmak çok önemlidir. Web´in sağladığı yararlar modern kültürümüzün bir parçasıdır ve birçok teknolojik ilerlememizin gençlerin kendilerinin güvenliği konusunda geri tepmesine izin vermemeliyiz.

 

 

EGÜVENLİKMÜFREDATIMIZHAKKINDA

•     Mihver ve serbest etkinlik derslerinde rehberlik zamanlarında derslerinde internet kullanımı ileilgiliiçerikgüncelveteknolojikgelişmelerışığındagüncellenmiştir

•   Çocuklarda bilinçli ve güvenli internet kullanımına dair bilgi, beceri ve tutumların geliştirilmesiiçinseminerlerdüzenlenmektedir.

•   Türkçe, Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler vb. ilgili derslerde uygun şekilde işlenmesisağlanmaktadır.

•    DersmüfredatlarınasosyalmedyabaştaolmaküzereinternetinbilinçlikullanımıileilgilikonularınyenilenenbilgilerlegüncellenmesiOkulumuzPsikolojikDanışmanlartarafındansağlanmıştır.

•  Okulumuza da BTK tarafındangüvenliinternet ağımevcuttur.

•  MEB'ebağlıokullardaelektromanyetikkirliliğeveinternetgüvenliğineönem verilmektedir.

 

ÇOCUKVEERGENLEREYÖNELİKeGÜVENLİKÖNLEMLERİ

 

•  Aileye yönelik çocuk ve ergenlere denetimli, sınırlı ve amaçlı kullanım sağlayabilmeleri ile ilgilibilinçlendirmeçalışmaları yapmaktayız.

•    İnternetin güvenli kullanımı ile ilgili paketlerin tanıtım ve yaygınlaşmasını sağlamak devletpolitikasıdır.

•    Evlerdelimitliinternetkullanımınıteşviketmekiçinvelilereveebeveynlererehberlikyapılmaktadır.

•   Kullanımfarkındalığınayönelikuygulamalargeliştirmekiçinderslerdebukonuyaöncelikverilmektedir.

•   Ebeveynleridenetimyollarıveteknolojikimkânlarıileilgilibilinçlendirmekvegerekliuygulamalarıgeliştirmekveyaygınlaştırmakiçinüniversitedenakademisyenlerdenyardımalınmaktadır.

  

CEPTELEFONUveyaKAYDEDİCİCİHAZLARINKULLANIMI

 

1.      Öğretmenlerveyardımcı hizmetlerpersoneliceptelefonlarınıöğrencilerinbulunduğuzaman veortamlarda kullanamazlar.

2.      Öğrencilerokulagelirken-öğrenciservisiaracıilegelipgitmeleriveservisgörevlilerivasıtasıile öğrenciye ulaşma kolaylıkla mümkün olduğu için- cep telefonlarını getiremezler. Herhangi birsebeple cep telefonlarını okula getirmek zorunda kalan öğrenciler cep telefonlarını Okul idaresiningösterdiğiyereveilgiligörevliye, okulçıkışındaalmaküzerekapalı birşekilde-teslimetmekzorundadırlar.Sınıftaherhangibiröğrencininceptelefonubulundurmasıvedolayısıylakullanması yasaktır.

3.      Sınıfortamında veokulbinasıiçindeceptelefonubulundurmayasağınıihlaledenöğrencininbirinci ihlalde bir hafta, ikinci ihlalde iki hafta üçüncü ihlalde dönem boyunca cep telefonuna okulidaresi tarafından (süre bitiminde iade edilmek üzere) el konulur. Kural ihlali durumundauygulanacakbu yaptırımıöğrencivelisininde desteklemesiiçin,eğitimöğretimyılıbaşında(ya daöğrencininkaydıesnasında)yapılanyazılısözleşmeilevelininkabulüsağlanırveimzasıalınır.

4.      Okulsınırlarıiçerisindeherhangibiröğrencininwi-fi bağlantısınaerişmesineizinverilmez.Diğer ifadeyle öğrencinin herhangi bir yolla şifreyi elde edip kablosuz ağ bağlantısına bağlanmasıyasaktır.Buyasağıihlal ettiğitespitedilenöğrencininceptelefonunabirhaftaiçinelkonulur.

5.      Okulvedersliksınırları içerisindeöğrencitarafındanceptelefonusadecedersetkinliğiuygulamalarıesnasında,öğretmenin kontrolü altındavedersaracıolarakkullanılabilir.Bu amacındışındakikullanımlaraizinverilmez.

6.      Öğrenciceptelefonnumarasının,öğrencivelisininizinverdiğikişilerdışındakilertarafındanöğrenilmesineizinverilmez.

7.      Velilerleheryıl,eğitimöğretimyılı başındaceptelefonukullanımıkonusundabilgivermeamaçlı toplantılaryapılır.

8.      Öğretmenlerle(eğitimöğretimbaşında,ortasındavesonundaolmaküzere)yıldaüçkezyapılanöğretmenlergenelkurulundaokulgüvenliğivedolayısıylaceptelefonupolitikası hakkındadeğerlendirmeamaçlı tartışmalaryapılır.

 

OKULUMUZDA      FOTOĞRAF      YA      DA      VİDEO      ÇEKİMİ      VE      YAYINLANMASI

 

1.    Okul idaresi tarafından görevli kılınanlar haricindeki kişiler tarafından ve öğrenci velilerininbilmekistediklerietkinlikveprogramlardışındakizamanlarda,okulveokulbahçesisınırlarıiçerisindefotoğrafvevideoçekimiyapılamaz.Buyasakbiröğrencinindiğerbiröğrencininfotoğraf ve videosunu çekmek istemesi durumunda da geçerlidir.

2.   Okul idaresi tarafından görevlendirilen kişilerin çektiği fotoğraf ve videolar ancak Okulun resmiweb adresinde ve sanal ortamlarında, ilgili öğrenci velisinin talep ve yazılı onayı ile yayınlanabilir.Öğrencisiiçinonayvermeyenvelininöğrencisiileilgilifotoğrafvevideolaryayınlanmaz.

3.    Velisitarafındanfotoğrafvevideogörüntülerininçekilipyayınlanmasınaonayverilmeyenöğrencilerin,     çekim esnasında psikolojik baskı yaşamaması için tedbirler alınır.

4.     Okulgörevlileritarafındanyayınlananresimvevideolardaöğrencilerinkişiselbilgilerinekesinlikle yer verilmez. Öğrenciler, bir video konferans araması veya mesajı hazırlamadan veyacevaplamadanöncebiröğretmeninizniniisteyecektir.Videokonferans,öğrencilerinyaşıveyeteneğiiçinuygunbirşekildedenetlenmektedir.(okullarbununnasıluygulanacağınıvebaşarılacağını listelemelidir) Veliler ve bakıcıların rızası, çocuklar video konferans faaliyetlerinekatılmadan önce edinilecektir. Video konferans, sağlam bir risk değerlendirmesini takiben, resmiveonaylanmışiletişimkanallarıvasıtasıylagerçekleşecektir.Sadeceanayöneticilerevideokonferansyönetimalanlarınaveyauzaktankumandasayfalarınaerişimhakkıverilmektedir.Eğitimli video konferans servisleri için benzersiz oturum açma ve şifre bilgileri yalnızca personelüyelerineverilecekvegüvencealtınaalınmışolacak

 

E-GÜVENLİKPOLİTİKAMIZ

Okulumuzun web sayfası olan http://mni.meb.k12.tr adresinde e-Safety linki içerisindeyayınlanmıştır.

ÇOCUKVEERGENLEREYÖNELİKE-GÜVENLİKÖNLEMLERİ

•  Aileye yönelik çocuk ve ergenlere denetimli, sınırlı ve amaçlı kullanım sağlayabilmeleri ile ilgilibilinçlendirmeçalışmaları yapmaktayız.

•  İnternetingüvenlikullanımıileilgilipaketlerintanıtımveyaygınlaşmasınısağlamakdevletpolitikasıdır.Telekombunayönelik güvenliinternetpaketisunmaktadır.

•  Evlerdelimitlikısazamanlıinternetkullanımınıteşviketmekiçinrehberlikyapılmaktadır.

•  Okulailebirlikleriningüçlendirilmesiveteşvikedilmesigereklidir.

•  Gençlerin aktifolarakkatılacağısosyalprojelerin arttırılmasınaihtiyaçvardır.

•  Güvenliinternetpaketikullanımınınyaygınlaşmasınayardımcıolunmalıdır.

•  Aile içinde kullanılanbilgisayarların kullanıcıya görefarklıprofilleroluşturmayamüsaitolmasıve güvenli internet hizmetinin de bu profillere göre farklı paketler ile sunulabilmesi gereklidir.Bununlailgiliçalışmalarabaşlanmıştır.

•  Kullanımfarkındalığınayönelikuygulamalargeliştirmekiçinderslerdebukonuyaöncelikverilmektedir.

 

OKULPERSONELİ

Okulumuz öğretmenlerinden bazıları e-Twinning mesleki gelişim portalından çevrimiçimesleki gelişim etkinliklerine katılmışlardır. Çevrimiçi güvenlik (e-Güvenlik) politikası, tümçalışanlarınkatılımıiçinresmiolaraksağlanacakvetartışılacakvekorunmasorumluluğumuzunbirparçası olarakgüçlendirilecekvevurgulanacaktır.

 

Personelimiz, internet trafiğinin izlenebileceğini ve tek bir kullanıcıya kadar izlenebileceğininfarkındaolacak.

Okulsistemlerinivecihazlarınıkullanırkentakdiryetkisiveprofesyoneldavranışgereklidir.Personelin tüm üyelerine, profesyonel ve kişisel olarak, güvenli ve sorumlu İnternet kullanımıkonusunda güncel ve uygun personel eğitimi, düzenli (en az yıllık)temelde çeşitli şekillerdesağlanacaktır.

Çalışanların hepsi, çevrimiçi davranışlarının okuldaki rolü ve itibarını etkileyebileceğinin farkınavaracaktır.Mesleğiveyakurumutehlikelidurumunadüşürdüğüveyameslekiyeteneklerinegüveninikaybetmişbirşeyinbulunduğudüşünülürse,hukuk,disiplinveyahukukiönlemleralınabilir.

Okulçalışanlarınöğrencilerinyaşlarınaveyeteneklerinegörekullanmasıgerekenyararlıçevrimiçi araçları kontrol etmelidir. Çocukların internetin ve dijital teknolojinin güvenilir ve sorumlukullanıcılarıolabilmesiiçinana-babanın/bakıcılarınoynayacaklarıönemlibirrolesahipolduklarını kabuleder.

Ebeveynlerindikkatleri,bültenler,mektuplar,okulizahnameveokulwebsitesindeokulunçevrimiçigüvenlik(e-Güvenlik)politikasınavebeklentilerineyönelecektir.Evdeveokuldaebeveynlerle çevrimiçi güvenlik konusundakiişbirlikçi, yaklaşımı teşvik edilecektir.Evde güvenliİnternet kullanımı için gösteriler ve öneriler içeren ebeveyn eğitimleri sunma veya diğer iyi katılanetkinliklerdeçevrimiçigüvenliğinvurgulanmasını içerebilir.

Ebeveyn eğitimleri, birlikte vakit geçirme ve spor günleri, gibi sosyal etkinlikler düzenleyeceklerdir.OkulAnlaşması´nınbirparçasıolarakebeveynlerinçevrimiçigüvenlikbilgileriniokumalarıistenecektir. Ebeveynler, Okula Kabul Edilebilir KullanımPolitikasını okumaya ve çocuklarıylaetkilerinitartışmayateşvikedilecektir.

Çevrimiçi güvenlik konusundaki ebeveynler için bilgi ve rehberlik, ebeveynlere çeşitli biçimlerdesunulacaktır.Ebeveynler,çevrimiçiolarakçocuklarıiçinrolmodeliolumludavranışlarteşvikedilecektir.

 

Okulumuzda 2020 yılı ve önceki yıllarda etkin ve kapsamlı veli desteği ile güvenli internetgünü kutlanmıştır. Hafta boyunca seminerler, tanıtıcı afişler ve çevrimiçi eğitimlere (webinar)etkinkatılımsağlanmıştır.

 

Okulumuzune-Güvenlikpolitikasınınbelirlenmesi,eğitimlerinverilmesiveçalışmaplanınınhazırlanmasındaaşağıdakiwebadreslerindenfaydalanılmıştır.

 

"DahaGüvenliİnternetMerkezi(gim.org.tr

SaferInternetCenter´ınresmisayfası(https://ec.europa.eu/info/index_en)

GüvenliWeb(guvenliweb.org.tr)-çevrimiçigüvenlik konuları içinfarkındalıkportalı.

Güvenli Çocuk (guvenlicocuk.org.tr)-13yaşındanküçük çocuklariçinoyunveeğlenceportalı.

IhbarWeb(ihbarweb.org.tr)-yasadışıiçerikiçintelefonhattı.

İnternetBTK (internet.btk.gov.tr)-İnternet veBTyasası konusunda farkındalıkportalı."

 

Ayrıca personel, veli ve öğrencilere yukarıdaki web adresleri tanıtılmış olup, buralardaki eğiticiebeveyn ve öğrencibilgilendiricividoları sunularıizlenmiştir. Okumuzda çeşitli web2 araçlarıkullanılaraksunularhazırlanmışpanolarailelerlebirlikte hazırlanmıştır.

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 24.01.2023 - Güncelleme: 24.01.2023 14:41 - Görüntülenme: 74
  Beğen | 1  kişi beğendi